Sunday 13 February 2011

Tinggal Jejak Tanpa Shoutbox

Macam mana nak promote blog dan tinggalkan jejak tanpa shoutbox?
Sebabnya shoutbox ada beberapa blogger yang tak berapa nak minat.Dorang kata bnyk spam dan promote link dah lain dah dari tujuan asal shoutbox itu sendiri(aku pun tak tahu tujuan shoutbox ni..hehe).So,pendapat aku alternativenya ialah hantar komen.Komen bagi aku cara yang terbaik nak tinggal jejak dan promote blog.Sekarang dunia dah maju,so ada la beberapa site yang pada pendapat aku mesti di register untuk mudahkan anda untuk aktif mengomen.


1)Blogger
Ini untuk comment kat blog blogspot.
2)IntenseDebate-comment system enhances and encourages conversation on your blog or website.Berdasarkan perhatian aku,intensedebate ni bnyk org guna sbgi medium utk komen.

3)Gravatar-
A Globally Recognized Avatar
Gravatar ini penting kalau korang nak gambar ada kat tmpt yang korang komen tu.Nmpk cantik sikit.Lagi satu,gravatar ni popular so klu korang nak comment kat site international berguna la gravatar ni.

4)CommentLuv
Ini aku punya fav.Commentluv selalunya ada sekali dgn intensedebate.Commentluv ni akan paparkan korang punya latest post tpi kena register dlu la.
Selamat mengomen :)
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

11 comments:

  1. btul2.. aku pun rasa mcm nak remove je shoutbox. huhuu. tp,commentluv best

    ReplyDelete
  2. nak je buang shoutbox tuh,tapi shoutbox tu kita letak khas utk kawan2 haha..kebanyakannya iklan je menempek

    ReplyDelete
  3. Itulah kalau dh di salah guna, org lain pun terpalit sama. Utk blogger kalau boleh setkan supaya pembaca yg tiada akaun google boleh tinggalkan komen. Mcm blog ni.. Saya sendiri kadangkala nak komen, tp disebabkan kena sign in dulu kat google.. langsung terencat.. hi hi

    ReplyDelete
  4. @syedgraphiX
    setuju commentluv best.

    @Fikryn
    google ye kita blh choose identity.aku rasa smua orang blh komen..huhu.

    ReplyDelete
  5. ni x pakai komen love pun? ..aku nak try t.. cam best.

    ReplyDelete
  6. seronok gle kalu ade orang komen kat entri kte

    entry terkini:hobiku solat?

    ReplyDelete
  7. sampai kini tak terbuka lagi hati utk letak "kotak jerit" tuh...

    ReplyDelete
  8. betul ler...aku pon bnyak dpt msg2 iklan dri rakan2 blogger....nak buang hilang lak seri blog ni huhuh

    ReplyDelete
  9. hari tu dah remove shoutbox sebab banyak spam...lepas tu dah tau cara nak band pasang balik....hehehe



    New Entry: Wardrobe clearance

    ReplyDelete
  10. dah lama removed shoutbox...galakkan visitor komen je kalau nk tinggal jejak.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...